Brom/snorfiets omkeuren tot motorfiets, hoe doe ik dat?

Waar de 70cc vroeger bijna onder elke scooter die op het schoolplein stond te vinden was, zie en hoor je tegenwoordig nog amper een 70cc rijden. Ik weet nog dat je vroeger ergens buiten zat en altijd wel ergens een 70cc in de verte hoorde rijden. Dat hoogtoerige gejank klonk altijd als muziek in de oren. Tegenwoordig rijden mensen een Vespa of ander modelletje wat ze van A naar B brengt en is het puur een vervoersmiddel. De mensen die er nog wel volop mee bezig zijn, die bouwen dan geen 70cc meer maar gooien er meteen een 125 of 180cc motorblok onder. Lekker undercover en vliegensvlug!
In principe de ideale stap naar een motorscooter voor het A1 motorrijbewijs, want hoe kun je dit nu legaal doen.

De RDW keuring

Het ombouwen van een scooter is niet zo moeilijk, bij elke meeting zie ik een heel groot percentage die al een motor wissel hebben gehad. Echter zie ik maar een heel klein percentage die ook echt helemaal legaal en kloppend zijn. En dit terwijl het allemaal niet zo heel moeilijk is.

De belangrijkste punten op een rijtje:
– Allereerst zorg je dat je scooter in een nette en fatsoenlijke staat is.
– Je scooter dient van bouwjaar 2005 of ouder te zijn. Alles vanaf 2006 wordt namelijk doorgestuurd naar Lelystad voor een individuele keuring en dan komt er veel meer bij kijken en lopen de kosten behoorlijk op.
– Je dient te kunnen aantonen waar het donor motorblok vandaan komt, dit met de papieren van de scooter waarvan je het blok gebruikt.
– Naast de eisen waaraan je scooter sowieso al aan moest voldoen moet deze nu ook zijn voorzien van 2 spiegels, stadslicht, klein -en grootlicht en kentekenverlichting.
– Zorg daarnaast dat de banden in prima staat zijn, de bandenrichting klopt en er voldoende profiel op zit. Ook dat de remmen goed werken en er geen speling op achterwiel, blok, balhoofd en voorwiel zit.
– Zorg ook dat het framenummer en bloknummer schoon is en duidelijk leesbaar . En zorg dat eventuele stickers met een ander VIN nummer verwijderd zijn voordat je naar de keuring gaat (bijvoorbeeld als je een andere buddybak hebt gemonteerd).

Daarnaast is het wel handig om geen powerfilters of terugloop uitlaten te monteren, er wordt geen geluidsmeting gedaan maar het kan zijn dat ze hem wel willen horen als ze een vermoeden hebben dat het geluid te hard is.

Dus heb jij deze dingen op orde dan is het simpel om je snor of bromscooter over te zetten naar motorfiets! En dat voor slechts €60,- bij elk RDW keuringsstation in Nederland.
Let er wel op dat als je vanaf je 18e legaal wil rijden, dat het donor motorblok ook maximaal 125cc is, anders wordt het namelijk een A2 motorfiets.

Dus met een paar simpele stappen maak jij van je scooter een motorscooter.
Succes!

 

 

Op de hoogte blijven van kortingen, nieuws en trends?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!